Labirint în formă de spirală
Labirint în formă de spirală
După pandemie, odată cu ridicarea restricțiilor și revenirea elevilor la școală, au devenit tot mai evidente efectele negative ale izolării ființei umane de natură și de lumea înconjurătoare, dar și efectele negative ale întâlnirilor dese din spațiul cibernetic. Astfel, pe toate palierele de vârstă au fost raportate mai multe cazuri, mai multe decât înainte de pandemie, de copii bolnăvicioși, agitați, anxioși, violenți, cu dificultăți de atenție, concentrare, memorare și înțelegerea noțiunilor și conceptelor, cu probleme de socializare, conflicte dese și cu dificultăți de muncă în echipă.
Pedagogia Waldorf consideră că cel mai benefic, mai rapid și mai sigur remediu pentru toate aceste ”simptome” care arată o ”îmbolnăvire”, o slăbire a forțelor sufletești (gândire, simțire și voință) este munca în natură și cu natura. Considerăm că este deja o problemă a comunității Waldorf și nu numai. De aceea este mare nevoie de un spațiu exterior pe care să îl construim, să îl amenajăm și să îl întreținem împreună, mari și mici, pentru mari și mici.
De asemenea, în Planul cadru al școlilor Waldorf din România se regăsesc multe oportunități pe această direcție: clasele a III-a au prima epocă de agricultură la disciplina Științe ale naturii, clasele a V-a studiază Botanica la disciplina Biologie, clasele a VI-a studiază, printre altele, la disciplina Desen de forme tocmai forma propusă pentru acest labirint, formă care în antichitate simboliza ”trezirea gândirii logice, conștiente”(în mediul Waldorf se știe că în ființa umană gândirea logică, conștientă devine la 12 ani operațională), pentru clasa a IX-a este prevăzută o Practică silvică, iar pentru clasa a X-a, o Practică topografică. Toate acestea contribuie la dezvoltarea sănătoasă a tinerelor generații și la promovarea unei atitudini responsabile la nivelul comunității, față de mediu, față de importanța protejării lui și păstrării curățeniei.